Monday, July 20, 2009

Charming ladies back in the days.

I have spoken about Peer Gynt earlier on this blog, but now I have actually started reading it together with my boyfriend. Parts of it are just excellent.

-- Peer is trying to seduce the woman in green, the daughter of the mountain king. --

(En grennkledd kvinne går i lien. Peer Gynt folger efter under alle slags forelskede fakter.)

DEN GRØNNKLEDDE (stanser og vender seg). Ег det sant?

PEER GYNT (skjærer med fingeren over strupen). Så sant som jeg heter Peer; -
Så sant som du er en deilig kvinne!
Vil du ha meg? Du skal se hvor fint jeg meg ter;
Du skal hverken trede veven eller spinne.
Mat skal du få så du er ferdig å sprekke.
Aldri skal jeg deg i håret trekke – (I'm never going to pull your hair)

DEN GRØNNKLEDDE. Ikke slå meg heller? (And not beat me either?)

PEER GYNT. Nei, var det likt?
Vi kongssønner slår ikke kvinnfolk og slikt.

DEN GRØNNKLEDDE. Ег du kongssønn?

PEER GYNT. Ja.

DEN GRØNNKLEDDE. Jeg ег Dovrekongens datter.

PEER GYNT. Er du det? Se, se; det treffer jo godt.

DEN GRØNNKLEDDE. Inne i Ronden har far min sitt slott.

PEER GYNT. Da har mor min et større så vidt jeg fatter.

DEN GRØNNKLEDDE. Kjenner du far min? Han heter kong Brose.

PEER GYNT. Kjenner du mor min? Hun heter dronning Åse.

DEN GRØNNKLEDDE. Når far min er sint, så sprekker fjelle.

PEER GYNT. De raper bare mor min tar på å skjelle.


This is some of the accompanying music by Grieg.



-- Peer is talking to the Mountain King who has agreed to give him his daughter. The King wants Peer to lay off his Christian clothing and wear a tail. --


DOVREGUBBEN. Demest må du kaste dine kristenmannskleder ;
Ti det skal du vite til vårt Dovres heder:
Her er allting fjellvirket, ingenting fra dalen,
unntagen silkesløyfen ytterst på halen.

PEER GYNT (vred). Jeg har ingen hale!

DOVREGUBBEN. Så kanst du få.
Hofftroll, bind ham min søndagshale på.

PEER GYNT. Nei, om du får! Vil I gjøre meg
Til nar?

DOVREGUBBEN. Beil aldri til datter min med
Baken bar. (Never propose to my daugther with a bare rear end.)

PEER GYNT. Gjøre menneske til dyr!

DOVREGUBBEN. Min sønn, du feiler;
Jeg gjør deg bare til en høvelig beiler.
Du skal få en branngul sløyfe å bære.
Og det gjelder her for den høyeste ære.

PEER GYNT (betenksomt).
Der sies jo mennesket er kun et fnug.
Og litt får en lempes efter skikk og brug.
Bind vekk!

DOVREGUBBEN. Du est еn medgjørlig fyr.

HOFFTROLLET. Prøv nu hvor fint du каn svanse
Og svinge !

PEER GYNT (arrig).
Hå, vil I ennu til mere meg tvinge?
Krever I også min kristenmanns-tro? (Do you also demand my Christian faith?)

DOVREGUBBEN. Nei, den kan du gjerne beholde
I ro.
Troen går fritt; den legges ingen toll på;
Det er skorpen og snittet en skal kjenne et troll på.
Ваге vi er ens i lader og kledsel,
Kan du gjerne kalle tro hva vi kaller redsel. (As long as we are the same in manners and dress you are free to call faith what we call fear.)

No comments:

Post a Comment